Wybierz się w podróż do źródeł fotografii i zanurz się wszystkimi zmysłami w tradycyjnej technice srebrowej. W ciągu dwóch dni pracy w ciemni poznasz cały proces od naświetlenia kliszy do zrobienia odbitki i nauczysz się wielu przydatnych sztuczek.
Tajemnica i szczególny urok
W fotografii srebrowej tkwi tajemnica i szczególny urok niespodzianki, a odbitki wykonane własnoręcznie przez fotografa w tradycyjnej ciemni noszą indywidualne piętno i są wysoko cenione na rynku kolekcjonerskim. Anita Andrzejewska w przystępny sposób, krok po kroku prowadzi Uczestników przez cały proces od naświetlenia filmu do samodzielnego wykonania odbitki.
Warsztaty obejmują naukę od podstaw, ale zapraszamy też Uczestników zaznajomionych z techniką. Większość czasu poświęcamy na praktykę w ciemni, ale pracujemy także nad rozwijaniem poczucia estetyki oraz różnych sposobów interpretacji negatywu na odbitce. Dwudziestowieczny klasyk Ansel Adams powiedział: „Negatyw jest jak partytura kompozytora, a odbitka to wykonanie utworu, każda jest różna w subtelny sposób”. Doświadczenie wyniesione z warsztatów pozwoli Ci również w technice cyfrowej fotografować w sposób bardziej świadomy i skupiony.
Przydatne informacje
Uczestnicy mogą przywieźć własne prace do konsultacji. Warto także przynieść uprzednio naświetlone filmy czarno-białe – pozwoli to zaoszczędzić czas.
Dla tych, którzy chcą poszerzyć horyzonty swojej wiedzy fotograficznej, sięgnąć do źródeł i wzbogacić swój warsztat o szlachetną technikę.
Dla tych, którzy cenią unikalne, autorskie odbitki.
Dla tych, którzy lubią eksperymenty i chcą doświadczyć fotografii innymi zmysłami: dotykiem, węchem, słuchem, a nawet smakiem.
Program zajęć
Dzień pierwszy 10:00 - 18:00
10:00–11:00 Krótkie wprowadzenie:
Omówimy na czym polega fotografia srebrowa.
Obejrzymy oryginalne odbitki srebrowe wykonane na różnych rodzajach papieru i porozmawiamy o estetyce obrazu oraz cechach dobrej odbitki.
Zapoznamy się ze sprzętami i chemią używaną w ciemni.
11:00–14:00 Fotografowanie aparatem analogowym W plenerze lub studio każdy uczestnik naświetli min. jedną rolkę filmu.
14:00–15:00 Przerwa
15:00–18:00 Praca z negatywem: wywołanie filmów, suszenie.
Wprowadzenie do użycia papierów wielogradacyjnych i pracy z filtrami pod powiększalnikiem. Wykonamy kopie stykowe z negatywów, obejrzymy rezultaty i wybierzemy najlepsze klatki do zrobienia odbitek.
Dzień drugi 9:00-17:00
9:00–14:00 Praca nad odbitką w ciemni pozytywowej.
Zrobimy kilka wglądówek (odbitek małego formatu) z wybranych negatywów na papierze o podłożu polietylenowym (plastikowym).
Wykonamy finalne powiększenie na papierze barytowym, o walorach kolekcjonerskich.
Poznamy techniki maskowania i doświetlania pod powiększalnikiem.
14:00–15:00 Przerwa
15:00–17:00 Prace końcowe nad odbitką barytową:
suszenie,
retusz,
sygnowanie.
Omówienie prac Uczestników i podsumowanie rezultatów.
Przed / Po
Po
Po zakończeniu warsztatów...
Wrócisz z wywołanym negatywem, stykówką i odbitką.
Będziesz potrafić zrobić autorską odbitkę srebrową o wartości kolekcjonerskiej i dowiesz się, jak urządzić własną domową ciemnię.
Spojrzysz na fotografię z nowej perspektywy: dzięki sięgnięciu do źródeł szlachetnej tradycji nabierzesz ochoty na samodzielne eksperymenty i poszukiwania.
Nauczysz się refleksyjności i cierpliwości.
Może zdecydujesz się na zakup analogowego korpusu, który (nawet ten z wyższej półki) kosztuje niewiele,a współpracuje z posiadanymi obiektywami.
Wracając do swego cyfrowego aparatu zauważysz, że fotografujesz pewniej i z większym skupieniem, nie musisz już pstrykać wielu klatek, żeby uchwycić na zdjęciu to, co zamierzasz.
Cóż to były za wspaniałe warsztaty! Pachnące chemią fotograficzną i trzymające w napięciu!
Michał, uczestnik warsztatów
Wspomnienia
Klasyczne podejście do Fotografii
Nie samym kodem binarnym człowiek żyje! Zobaczcie jak można fotografować na filmie!